top of page

NASZE OPOWIEŚCI

Naświetlanie


Ostatnio dość często pojawia się temat ustawiania ekspozycji i doświetlania zdjęć. Jak to zatem jest z tym widzeniem rzeczywistości przez aparat? Jak uporać się z tym tematem? Oczywiście nie wyczerpiemy tutaj tematu, potraktujecie to jedynie jako pewnego rodzaju wskazówkę, a jeśli jesteście zainteresowani pełną wiedzą w tym zakresie, to zapraszamy do kontaktu z nami.


Przede wszystkim należy pamiętać, że aparat to narzędzie, bezduszna plątanina kabelków, płytek i przycisków i zapewniamy was, aparat nie ma pojęcia co fotografuje. Pomimo rozwijających się technologii i funkcji, które mogą świadczyć, że jednak aparat coś wie, to niestety tak nie jest. Aparat będzie zawsze wszystko ściągał do uśrednionej szarości i w ten sposób sekcje jasne będą ściemniane, a te ciemne rozjaśniane. Mówiąc najkrócej, nasz sprzęt fotograficzny dąży do wypłaszczenia ekspozycji i wyrównania jej jak to tylko możliwe. Nasze zdjęcia prosto z puszki tracą zatem zakres tonalny, kolory i przejścia jakie w istocie wypełniają naszą rzeczywistość. Zdjęcia będą płaskie i bez życia, a co gorsza, w większości przypadków w szaro-burych tonacjach, mówiąc krótko - niewłaściwie doświetlone. Z reguły plenerowy kadr ma więcej obszarów z jasnej strony mocy, co skutkuje automatycznym przyciemnianiem całości (są oczywiście wyjątki). Światłomierz z nami pogrywa i oszukuje nas. Co dzieje się dalej? Niedoświetlone zdjęcie to brak kolorów, brak życia i problemy na późniejszym etapie.


Zadaniem fotografa jest rozumienie tych zjawisk i wykorzystywanie zastanych warunków do maksimum. Rozbudowywanie zakresu tonalnego fotografii to praca, którą będziemy musieli wykonać w post-produkcji. Problem pojawia się jednak, gdy materiał źródłowy, czyli sam raw wykonany w ternie nie oferuje nam zbyt wiele możliwości, bo jest niepoprawnie naświetlony. Jeśli zdjęcie będzie niedoświetlone, wiele informacji i danych o kolorze, tonacji kontraście itd utracimy bezpowrotnie w momencie naciskania migawki. Późniejsza praca w ciemni i próba odzyskania tych elementów w naszych zdjęciach, skończy się degradacją jakości obrazu.




Żuraw

Crane

Grus grus

fot. Łukasz Boch


23 wyświetlenia

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

Metody

bottom of page